Založ si blog

Soročinský jarmok (Cesty po Ukrajine 3)

Družná poverčivosť je sympatická a ľudská. Je to typická vlastnosť Ukrajiny. Prvú noc v Poltave mi bolo tvrdené, že ak sa mi bude snívať o mužovi na novom mieste spánku, vraj sa stane mojím. Zaľahli sme naraz všetky štyri vo veľkej družnej viere a zhasli svetlo.

Po bezsennej noci som pocítila prvé znaky zúfalstva z jednej zaujímavej okolnosti, s ktorou som sa dodnes nestretla a do značnej mieri ovplyvnila kvalitu pobytu na Ukrajine. Stráženie mojej osoby a nepochopiteľne prehnaná opatrnosť v pohybovaní sa na akomkoľvek mieste. Toto znevýhodnenie sa dá odôvodniť ukrajinskou pohostinnosťou, družnosťou a pocitom zodpovednosti za hosťa. Ktovie… Takže po troch krajinách, kde som žila sama a precestovala množstvo miest sama, vrátane miest susedných štátov, zoznam si raz isto spravím, zostala som po zvyšok pobytu na Ukrajine mierne otrasená a prežila pár vtipných situácií… Všetko by sa dalo v zdraví prežiť, žiaľ ale ako literárny nadšenec mám bytostnú potrebu vrátiť sa budúci rok nielen do Gogoleva, ale aj do Veľkých Soročiniec na obrovskú udalosť národného rozmeru: Soročinský jarmok (alebo jednoducho jarmarok).

Hneď prvým zážitkom bola vodičova veta: „Djevočky, aj dopredu môžete sadnúť.“ V prepchatom autobuse bolo vynikajúce sedieť vedľa vodiča, hlavne keď od detstva preferujem sledovanie krajiny pred nosom.

Vo Veľkých Soročinciach sa N. V. Gogoľ narodil, jeho rodný dom zmenili na múzeum, no toto múzeum je už menej obohatený o materiálnu prezentáciu. Tú tvorili farebné maľby života na Poltave, fotografie z rôznych jarmokov a kadejaké sochy, busty po svete odfotené, zdokumentované s dvoma taniermi, na ktorých je Gogoľov profil a niekoľko veľmi dobrých namaľovaných obrazov. Jeden z nich úplne vystihuje Gogoľovo bytie.

Rodinný domček je omnoho menší a od zastávky autobusu je to ešte peši takmer pol hodiny cesty. Niekde na pol ceste nás uvíta Gogoľova socha a názov ulice, ktorou sa už pekne dostaneme domov. Pretože tam som bola ako doma.

Sedieť chvíľu ticho na lavičke bolo požehnaním. V šume stromov som myslela aj na tie tri panie v múzeu, ktoré možno vedeli len vyskloňovať Gogoľovo meno. Netušili čo a ako, ani anglicky, ani slovensky, možno ani po ukrajinsky by sa nedali do reči. To je trošku škoda, ale možno je to výsledkom toho, že veľa turistov celkovo na Ukrajinu nechodí, tak nečakajme, že sa budú zubiť ako v London, baby… Západniarska pretvárka pre nás turistov už tu končí. To je trochu smutná skutočnosť, pretože Ukrajina je krásna krajina, bezpečná a keďže sme podľa Aldousa Huxleyho všetci pôvodom sedliaci, je to tak, na Ukrajine sme ako doma. Ukrajina má toho hojne čo ponúknuť, je obrazom aj našej poľnohospodárskej  minulosti. Tento svet si drží folkloristiku, tradície, a najväčším dôkazom je Soročinský jarmarok, ktorý vždy otvára N. V. Gogoľ.

Vidieť naživo scény z jeho príbehov bol pre mňa pomaly kolabujúci zážitok. Herci podávali vynikajúce výkony, na rôznych miestach sa Gogoľ presúval s notesom, zhováral sa s postavami, ukláňal sa im a vôbec, malo to takú atmosféru, že kto inklinuje či študuje literatúru, za týmto zážitkom by mal bez váhania vycestovať budúci rok koncom augusta do Soročiniec. Soročinský jarmok sa našťastie uskutočňuje každý rok.

Víri farbami, slnečnicami, domčekmi veľmi podobnými tým slovenským na východe, červenými koralmi, keramikou, vonia levanduľou, medovinou, kvasom a všetok tanec, hudba sa deje pod dohľadom milého ikonického páriku, ktorý je vyobrazený nielen na suveníroch. Dvaja statkári charakterizujú domov, prácu, pokoj a spokojnosť, lásku a pohostinnosť.

V hluku jarmoku sa stalo pár fajn vecí, napríklad priletel ku mne ľahký závan slovenskej prózy: zazvonil mobil, volala mi mama, ale po prijatí hovoru sa ozvali slovenské potraviny a strhli mi z kreditu cez tri eurá za necelú minútu (pre predstavu). Silný vietor ma takmer trafil veľkým stanom s jeho veľkými kovovými paprčkami. Neviem, ako by to skončilo, keby sme sa včas neuhli. Auč! Našťastie po šoku som na zemi objavila etiketu z minerálky, na ktorej bol Gogoľov profil. Deň predtým som si čosi také zaželala. Paráda, moja poverčivosť a viera v nadprirodzeno opäť stúpla.

Z jarmoku plného národných krojov sa mi odchádzalo ťažko. Ešte mám medzi zubami soročinský piesok. Na ceste do Poltavy nám začal horieť motor a tak po desiatich minútkach prišiel po nás nový autobus.

Pomaly ale isto sme opúšťali Poltavský kraj, jeho výmole, boršč, kafé a ľudí, ktorí dokážu ponúknuť na predaj aj nitku z odevu. Občas som videla záblesk snahy ísť podľa západu, ale táto oblasť bude musieť ešte mnoho vecí uskutočniť a nejde len o výučbu anglického jazyka. Ak teda obyvatelia Poltavskej oblasti chcú napodobniť západniarsky štýl života. To je jedna stránka, ale druhou dôležitejšou je, že si Poltavčania dokázali dodnes uctiť svoju históriu, umenie, ľudovú známku a očividne venujú pozornosť takému výnimočnému spisovateľovi, akým je Nikolaj. Jeho stopy sú rôznymi krásnymi spôsobmi zvečnené vďaka srdečnosti nielen krajanov poltavskej domoviny N. V. Gogoľa.

 

Odchodom z Poltavy ešte cesty nekončia, čaká nás Kyjev. Počas pobytu v hlavnom meste zhaslo vo mne všeličo, čo súviselo s Poltavou. Celý výlet na Ukrajinu môžem rozdeliť na dva časy, ktoré mali spolu málo spoločného. Z istého hľadiska, možno z hľadiska obsahu, bol Kyjev čisté faux pas. Tá tvrdá nezlučiteľnosť dvoch miest ma bolela a zaviedla k určitému smútku. Kyjev a spoločnosť urobili toľko, že som takmer na tie tri dni v meste zabudla na svoj status literárneho nadšenca, lenže ja som ním túžila byť naďalej. A preto je to už úplne iný príbeh.

Zdroj foto:

Ruža

28.03.2024

Ktovie, ako je to s rastlinami a ich „správaním“, či dokážu vnímať naše pocity, komunikovať s nami, vypočuť nás, odpovedať na pozdrav, dať si s nami kávu, zmeniť sa na náš obraz, alebo to píšem ako vtip. Mám vyštudovanú fyziológiu rastlín a tak som utvrdená v tom, že niečo také nie je možné. Napriek vedomostiam nevylučujem možnosť rastlinných [...]

Sedem top zážitkov na Srí Lanke

24.03.2024

Highlight 1: Doprava Rachotiaci starý autobus s blikotajúcimi obrázkami Budhu, plyšovým tyrkysovým poťahom a množstvom farbistých ozdôb, umelých kvetov, plyšových hračiek, pružín a jednej hompáľajúcej sa Rubikovej kocky predstavuje štandardne vybavenú pojazdnú diskotéku s repertoárom indických pesničiek na ostrove Srí Lanka. Disku preruší iba ak ďalší mobilný [...]

Život v prítomnosti podľa Srílančanov

22.03.2024

Z radosti rodí sa žiaľ, z radosti rodí sa strach. Kto sa oslobodí od radosti, nepozná žiaľ ani strach. Dhammapadam Hľadanie radosti Srílanská rozprávka začína spomienkou na milovaného spisovateľa N. V. Gogoľa, ktorý mi vždy prihodí do života tých správnych ľudí. Už pred rokmi som spoznala úžasnú rodinu z Ukrajiny. Kolesnikovci mi splnili životný sen, navštívila [...]

Ukrajina

Ukrajina aj Izrael. Zvládla by EÚ dva konflikty?

19.04.2024 06:00

Pre Ukrajinu hľadajú protivzdušnú obranu, na Blízkom východe chcú zabrániť stupňovaniu napätia. Na tom sa zhodli lídri krajín EÚ.

Fokker3128

Kiska lietal špeciálom do Popradu, Pellegrini na operu. Hodina letu stojí tisíce, aké sú pravidlá využívania vládnej flotily?

19.04.2024 06:00

Cestovanie kamkoľvek, bez udania dôvodu a zadarmo, účet totiž platí štátna kasa

Irán, armáda

Explózie v Iráne. Predstavitelia USA uviedli, že je to izraelská odveta, strany konflliktu zatiaľ mlčia

19.04.2024 05:45

Izrael v noci na piatok zaútočil na Irán ako odvetu za jeho úder, uviedli pre americké médiá nemenovaní predstavitelia USA.

Trump

Porota, ktorá rozhodne o Trumpovi v historickom procese, je už kompletná

18.04.2024 23:26

Porota sa vyberala zo stoviek potenciálnych členov na základe série otázok, ktoré majú zaručiť, že sa budú rozhodovať nestranne.