Založ si blog

Biomišmaš: o sile pravdy a ako chutí svet

Aké dôležité je vykričať pravdu do sveta

 

Seriál Zo života v bunke. Kapitola niekde medzi troma a štyrmi miliónmi s názvom Nevyspytateľné cesty vzniku nádorovej bunky

Vo svete mnohobunkových organizmov, akým je aj človek, sa vraj hovorí „chodí šťastie dokola, sem tam padne na vola“. Medzitým v bunkovom jadre…

„Chodí vírus dokola, sem tam padne na vola! Vírus nie je šťastie, ale čosi drahšie! A vy ste tie voly!“ volal „telom i dušou“ proteín Maršál po svojom batalióne s presným počtom génov.

„My nie sme voly, ale armé gény!“ zvolala na odpoveď armáda génov.

„Správne! A JA som tu na to, aby som vám spieval: Chodí vírus dokola, sem tam padne na vola! Vírus nie je šťastie, ale čosi drahšie!“

Génový batalión znovu odpovedá: „My nie sme voly, ale armé gény!“

A tak dokola sa situácia opakuje, až kým…

„Pán vedúci, ja som vôl!“ zavreští gén spomedzi génov kódujúcich ťažké reťazce imunoglobulínov.

Maršál zbledne nad svojou jednotkou armády a rýchlo telefonuje na Ministerstvo proteínov („Máme tu mutáciu!“), aby vyslalo všetky príslušné proteínové jednotky na odstránenie napadnutého génu.

„Infekcia vírusom,“ konštatovali vyslané enzýmy, keď skončili s robotou. „Nebude to na apoptózu. Dobrá práca, Maršál! Zmutovaný gén vás jasne počul, len tak ďalej!“

Maršál si s úľavou, ktorú by mu závidel nejeden maršál na mnohobunkovej úrovni, vydýchol, vypäl aminokyselinovú hruď nad svojím bataliónom a ešte silnejším hlasom zvreskol: „Chodí vírus dokola, sem tam padne na vola! Vírus nie je šťastie, ale čosi drahšie! A vy ste tie voly!“

„My nie sme voly, ale armé gény!“

 

***

 

Ako chutí svet

 

Bavia sa medzi sebou chuťové poháriky o tom, aké jedlá obľubujú.

„Teším sa z dobrého maďarského guláša!“

„Jeeee!“ súhlasili poháriky.

„Tak to zase moje receptory sa idú zblázniť z pestrého amerického hamburgera!“

„Mňáááám!“

„Vážení, ja zbožňujem bryndzu! Slovenské bryndzové halušky!“

„Olaláááá!“

„Ťa-ťi-ťa! Čínske kung pao!“

„好吃!!!“ (preklad: mňam, dobre jesť)

„Ja som pohárik, a dal by som si pohárik dobrého francúzskeho z Bordeaux!“

Chuťové poháriky uznanlivo prikývli, že ani oni by nepohrdli dobrým a kvalitným chľastom.

„K tomu dobrá chrumkavá pizza s olivami!“

„Ale no! Nebuďte skromní, švédske stoly sú to najlepšie!“

Poháriky sa zborovo zasmiali.

„Ak bude na švédskom stole turecký kebab, nedbám!“

Všetkým sa zbiehali slinky, preteky sa zrýchlili.

„Holandské stroopwafle!“

„Grécky gyros s tzatziky!“

„Československé Pedro žuvačky!“

„Japonské sushi!“

„Anglické párkové rolky!“

„Španielske paella! Španielske churros! Španielsky vtáčik s ryžou!“

„Hola! Ja milujem ruskú zmrzlinu!“

Ticho na jazyku.

„Čožeeee? Ty rusofííííl!“

 

Ruža

28.03.2024

Ktovie, ako je to s rastlinami a ich „správaním“, či dokážu vnímať naše pocity, komunikovať s nami, vypočuť nás, odpovedať na pozdrav, dať si s nami kávu, zmeniť sa na náš obraz, alebo to píšem ako vtip. Mám vyštudovanú fyziológiu rastlín a tak som utvrdená v tom, že niečo také nie je možné. Napriek vedomostiam nevylučujem možnosť rastlinných [...]

Sedem top zážitkov na Srí Lanke

24.03.2024

Highlight 1: Doprava Rachotiaci starý autobus s blikotajúcimi obrázkami Budhu, plyšovým tyrkysovým poťahom a množstvom farbistých ozdôb, umelých kvetov, plyšových hračiek, pružín a jednej hompáľajúcej sa Rubikovej kocky predstavuje štandardne vybavenú pojazdnú diskotéku s repertoárom indických pesničiek na ostrove Srí Lanka. Disku preruší iba ak ďalší mobilný [...]

Život v prítomnosti podľa Srílančanov

22.03.2024

Z radosti rodí sa žiaľ, z radosti rodí sa strach. Kto sa oslobodí od radosti, nepozná žiaľ ani strach. Dhammapadam Hľadanie radosti Srílanská rozprávka začína spomienkou na milovaného spisovateľa N. V. Gogoľa, ktorý mi vždy prihodí do života tých správnych ľudí. Už pred rokmi som spoznala úžasnú rodinu z Ukrajiny. Kolesnikovci mi splnili životný sen, navštívila [...]

Kaczynski lech

Poľská vláda čelí kritike za spochybnenie ruskej stopy v Kaczyňského kauze

19.04.2024 23:16

Letecké nešťastie sa odohralo 10. apríla 2010 pri meste Smolensk na západe Ruska.

Navaľná

Julija Navaľná prevzala nemeckú Cenu za slobodu médií

19.04.2024 21:51

Manželia Navaľní dostali toto ocenenie "za odvahu prejavenú v hnutí odporu a za odvážny a nenásilný boj proti brutálnej diktatúre v Rusku"

súd, manhattan

Pred súdom na Manhattane, kde prebieha proces s Trumpom, sa zapálil muž

19.04.2024 20:37, aktualizované: 22:18

Polícia neskôr oznámila jeho totožnosť. Jeho čin mohol byť motivovaný konšpiračnými teóriami.

Azerbajdžan / Vojak /

Arménsko súhlasilo s vrátením štyroch okupovaných dedín Azerbajdžanu

19.04.2024 20:07

Dohoda sa zrodila na stretnutí, ktoré viedli podpredsedovia vlád oboch krajín.